Semarang - Reisverslag uit Semarang, Indonesië van Anton Huitink - WaarBenJij.nu Semarang - Reisverslag uit Semarang, Indonesië van Anton Huitink - WaarBenJij.nu

Semarang

Door: Lizeth

Blijf op de hoogte en volg Anton

05 Februari 2015 | Indonesië, Semarang

We begonnen de ochtend in Semarang bij de oude basisschool van Nius. Ons plan was er langs te rijden om te kijken of hij het nog herkende. Maar Tarno had een officieel bezoek voor ons aangevraagd en we hebben een uitgebreide rondleiding gehad van een hele vriendelijke vrouw. Er was helemaal niets veranderd in 50 jaar tijd. Onderhoud is in dit land niet echt een prioriteit. Wel heel leuk om te zien hoe de kinderen hier les krijgen.
Daarna reden we door naar een kleine chinese tempel. Vooral omdat Nius op zoek was naar Bolang baling, een soort oliebol die vroeger rond deze tempel werd verkocht. Deze hebben we hier niet gevonden.
Tarno reed ons vervolgens door jalan Jangli op zoek naar het oudelijk huis van Nius. In de straat waren nog een aantal Nederlandse huizen bewaard gebleven, maar die van Nius stond er niet meer. Op deze plek staat nu een plantage.
Toen Toko Oen, de trekpleister voor de Hollandse toerist. Hier hebben we loempia Semarang (met jonge bamboe) en risoles gegeten. We werden aangesproken door een Indo die nog altijd Nederlands sprak. Aan het einde van het gesprek bleek hij een oud klasgenoot van Nius te zijn. Hoe apart is dat...
Na Toko Oen wilden we een kijkje nemen bij de oude haven. We reden helaas de verkeerde haven binnen (er waren er dus 2) en tussen de containers viel niet veel te zien.
Op de terugweg hebben we nog een bezoekje gebracht aan de Blenduk kerk , de protsetantse kerk van Semarang, een eenvoudig maar mooi gebouw.
Tot slot reden we naar een Mall om wat te shoppen. We hebben hier weinig gekocht, maar wel lekker koude cola gedronken bij de Mc Donalds (zo voorgenomen dit niet te doen haha), omdat het zo warm was.